ورق طلا برای پتینه کاری

ایجاد جلوه‌ای لوکس در دکوراسیون با به کارگیری ورق طلا برای پتینه کاری

در این بخش از مقالات آموزش رایگان پتینه کاری آکادمی رنگ و ابزار به بررسی کاربردهای ورق طلا برای پتینه کاری و انواع ورق‌ های فلزی و کاربردشان در هنر پتینه می پردازیم.

استفاده از ورق‌ های فلزی مثل نقره و مس و مخصوصا ورق طلا برای پتینه کاری دارای پیشینه‌ ای چندصد ساله است. این سبک اجرای پتینه در دکوراسیون عموما به دوران قرون وسطی و معماری باشکوه ایتالیایی برمی‌گردد که در کشورهای دیگری مانند فرانسه، اسپانیا و انگلیس نیز مورد استفاده قرار می‌ گرفته است.

ورق طلا برای پتینه کاری

با این حال امروزه نیز از ورق‌ های طلا برای افزایش زیبایی محیط‌ های داخلی استفاده می‌ شود. اما ورق طلا و ورق نقره چه نوع متریالی هستند و چه کاربردهایی در طراحی داخلی و دکوراسیون دارند؟

ورق طلا چیست و چرا از آن برای پتینه کاری استفاده می‌کنیم؟

ورق طلا لایه‌ ای بسیار نازک از آلیاژهای فلزی است که ممکن است دارای مقادیر اندکی از طلا نیز باشند. دلیل کلی استفاده از ورق‌ های طلا این بوده است که طلا بسیار دیر کدر و کثیف می‌ شود و همچنین پاکسازی آن بسیار آسان است. ورق‌ های طلا و نقره دارای ترکیباتی مانند طلا، نقره، پالادیم، پلاتین، مس و … هستند.

مزیت عمده استفاده از ورق طلا برای پتینه کاری نیز این است که می‌ توان از آن برای ایجاد پوشش بر روی سطوح برجسته گچی، سنگی، چوبی و فلزی استفاده کرد. همچنین این ورق‌ ها می‌ توانند یک لایه زیرین عالی برای نقاشی‌ و ایجاد طرح با استفاده از رنگ‌ های آکریلیک باشند.

انواع ورق طلا و نقره برای پتینه کاری

ورق‌ های طلای بدلی در بازارهای کشورهای اروپایی با نام‌ های ورق طلای هلندی، ورق طلای کامپوزیتی و ورق طلای شلاگ نیز شناخته می‌شوند. البته همچنان از ورق‌ های دارای درصدی از طلا یا نقره واقعی نیز استفاده می‌ شود.

یک روش دسته‌ بندی دیگر ورق‌ های طلا این است که آن‌ ها را به دو گروه ورق طلای عیاردار و بدون عیار تقسیم کنیم. ورق‌ های طلای عیاردار همان محصولاتی هستند که در تولید آن‌ ها از طلای خام نیز استفاده شده است. قطعا قیمت این ورق‌ ها بسیار بیشتر است و فقط در پروژه‌ های خاص مانند تزئین اماکن مذهبی و خانه‌های لاکچری کاربرد دارند. نوع بدون عیار نیز همان ورق‌ های طلا هستند که در تولید آن‌ ها از خود فلز طلا استفاده نشده است.

کاربردهای ورق طلا در پتینه کاری

جالب است بدانید محصولی نیز با نام ورق طلای مایع وجود دارد که بر پایه آب است و تقریبا همان جلوه ورق‌های طلای غیر مایع را دارد. همان‌ طور که گفتیم این محصول بر پایه آب است. بنابراین در زمان اجرا باید اندکی آب به آن استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از قلم مو آن را برای روی سطوح مختلف اجرا کنید. بعد از خشک شدن، درست مانند این است که یک ورق طلا را بر روی سطح مورد نظر چسبانده باشید.

ورق نقره برای پتینه کاری نیز کاربرد دارد. در بعضی از سبک‌های طراحی داخلی ممکن است از هر دو ورق طلا و نقره به‌صورت ترکیبی استفاده شود. از سوی دیگر رنگ نقره‌ای این ورق‌ها در سبک‌های دکوراسیون مدرن و وینتیج کاربرد بالایی دارد و با رنگ‌های خنثی آیتم‌های دیگر دکوراسیون مانند رنگ طوسی و کرم هماهنگی دارد. از این ورق همچنین برای افزایش زیبایی بسیاری از آیتم‌ها مانند قاب عکس، قاب آینه و مجسمه‌ها استفاده می‌شود. استفاده از ورق مس برای پتینه کاری نیز یک سبک دیگر در پتینه‌کاری است که رنگ مسی را به دکوراسیون شما اضافه می‌کند.

پتینه کاری با ورق طلا و نقره چه کاربردهایی دارد؟

پتینه کاری با استفاده از ورق‌های طلا، نقره، مس و مفرغ کاربردهای فراوانی دارد. همچنین این ورق غیر رنگ‌های اصلی این متریال‌های فلزی در رنگ‌های متنوع دیگری نیز تولید می‌شوند. در پتینه‌کاری ساختمانی از این ورق‌های برای اجرا در بخش گچبری‌ها، پوشاندن ستون‌ها، پوشاندن بخشی از دیوار، ایجاد طرح‌ها و حتی نقاشی‌ها روی دیوار و سقف پروژه‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که پیشتر گفتیم یک مزیت ورق‌های طلا و نقره و نیز مدل مایع آن‌ها این است که بر روی سطوحی از جنس‌های مختلف مانند سنگ، گچ، شیشه، چوب و انواع فلزات قابل اجرا هستند و علاوه‌بر ایجاد یک جلوه لاکچری و زیبا، از سطح مورد نظر نیز در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و … محافظت می‌کنند.

برخی از کاربردهای رایج ورق طلا و نقره در زمینه‌های مختلف با تکنیک‌های پتینه عبارتند از:

  • زیباسازی ظروف سفالی
  • اجرا روی بوم نقاشی
  • تزئین اماکن مذهبی
  • اجرا در سبک‌های کلاسیک و سلطنتی در طراحی داخلی
  • زیباسازی ظروف حاوی مواد آرایشی
  • زیباسازی جعبه‌های جواهرات
  • استفاده در تکنیک تذهیب
  • استفاده در برخی از سبک‌های نقاشی‌-خط
  • استفاده در پایه و دسته انواع مبلمان استیل، سلطنتی و کلاسیک
  • ایجاد نمای زیبا با اجرا روی مجسمه‌ها
  • استفاده در تکنیک مینیاتور
  • استفاده در ساختمان‌های باشکوه و تالارها

اگر علاقه مند به یادگیری حرفه ای پتینه کاری با ورق طلا و سایر ادوات هستید می توانید آموزش پتینه آکادمی رنگ و ابزار را برگزینید.

ابزارها و مواد لازم برای اجرای ورق طلا در پتینه کاری

نوع ابزارها و متریال‌های لازم برای پتینه کاری با ورق طلا و نقره بستگی به نوع ورقريال سبک کار، متریال زیر ورق و برخی عوامل دیگر دارد. برای مثل یکی از روش‌های کار این است که ابتدا سطح مورد نظر را با استفاده چسب چوب می‌پوشانیم. سپس ورق را روی آن قرار داده و به سمت و حالت دلخواه هدایت می‌کنیم. توجه داشته باشید که شما می‌توانید سطحی کاملا مسطح و یا سطحی چروک را استفاده از این ورق‌ها ایجاد کنید. برای اجرای ورق طلای مایع نیز از قلم مو استفاده می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز برای پتینه ورق طلا

در برخی سبک‌ها نیز ممکن است به مواد و متریالی مانند موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • ضد زنگ
  • زیر رنگ
  • رنگ‌های روغنی یا اکریلیک
  • لاک الکل
  • دستمال شاپان
  • پنبه
  • کیلر یا کریستال سرورنیک
  • پارچه
  • چسب ورق طلا

خرید انواع ورق طلا، نقره و مس برای پتینه کاری از آکادمی رنگ و ابزار

ورق‌های طلا، نقره و مس از جمله متریال‌های پرکاربرد در پتینه کاری ساختمانی و غیر ساختمانی هستند. در زمان خرید ورق طلا و نقره باید به ضخامت ورق، نوع آلیاژ و ترکیبات فلزی آن، رنگ ورق و تولید کننده آن دقت کنید زیرا کیفیت ورق ارتباط مستقیمی با نتیجه کار شما و رضایت مشتری دارد.

ما در مجموعه رنگ و ابزار دات کام انواع گوناگونی از این ورق‌ها را با کیفیت‌ ها و رنگ‌های مختلف در دسترس مشتریان قرار داده‌ایم. شما به راحتی می‌توانید این ورق‌ ها و بسیاری از ابزارها و متریال دیگر مورد استفاده در پتینه کاری را به‌طور آنلاین و با بهترین قیمت از فروشگاه ما خریداری کنید.

اگر به این هنر علاقه مندید و به دنبال کسب اطلاعات راجع به درآمد این شغل هستید می توانید مقاله درآمد پتینه کاری چقدر است را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوای محافظت شده !!