پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری روی دیوار | بهترین گزینه برای ایجاد دیوار دکوراتیو : در این مطلب از آموزشگاه پتینه کاری رنگ و ابزار قصد داریم نکات مهمی در خصوص پتینه‌ کاری روی دیوار به شما عزیزان ارائه دهیم که هیچ کجا یافت نمی شود. همچنین قسمت هایی از فیلم پتینه  کاری روی دیوار را در این صفحه مشاهده خواهید کرد، با تکنیک های مختلف این هنر برای زیباسازی دیوار منزل خود آشنا خواهید شد و در انتها با نکات ریز اجرای آن آشنا می شوید. پس تا انتهای این مطلب جذاب همراه ما باشید.

آموزش پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری دیوار؛ یکی از محبوب‌ترین روش‌های طراحی دکوراسیون

پتینه دیوار یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی است که یک جایگزین هوشمندانه برای رنگ‌آمیزی به شمار می‌آید. به کمک پتینه شما می‌توانید طرح‌ و نقش‌هایی روی دیوار، سقف یا ستون ایجاد کنید که منطبق با روحیات شما باشند و هر روز از تماشای آن‌ها لذت ببرید. در گذشته پتینه‌کاری به معنای کهنه کردن بخشی از دیوار یا سقف بود. اما در مفهوم مدرن، پتنیه‌کاری دیوار صرفا یک تکنیک برای کهنه کردن آن نیست و هدف اصلی از اجرای آن، ایجاد بافت‌هایی متنوع بر روی سطوح است.

منظور از پتینه‌ کاری روی دیوار چیست؟

پتینه از لغت ایتالیایی Patina گرفته شده است که به «رسوب کردن و از رنگ و رو رفتن سطوح» اشاره دارد. در معماری آن را به عنوان هنر کهنه‌کاری می‌شناسند. با پیشرفت معماری و طراحی دکوراسیون داخلی و ظهور سبک‌های به‌روز و متریال‌های نوین، افکت‌های پیشرفته‌ای به رنگ‌های پتنیه اضافه شده‌اند که می‌توانند نمای دکوراتیو خاصی را ایجاد کنند. در حقیقت استفاده از رنگ‌های و افکت‌های گوناگون در پتینه‌کاری باعث شده تا تحولی در معماری ایجاد شود.

پتینه کاری دیوار

انواع سبک‌های رایج آموزش پتینه کاری دیوار

به طور کلی پتین کاری روی دیوار در دو سبک مدرن و کلاسیک انجام می‌شود. ابتدا از پتینه کاری کلاسیک آغاز می‌کنیم. این سبک از پتینه را افرادی انتخاب می‌کنند که دکوراسیون آنتیک و کلاسیک را به مدرن ترجیح می‌دهند. شما با انتخاب این سبک از پتینه‌کاری می‌توانید به سادگی لوازم جدید منزل را با استفاده از روغن مخصوص شاپون به لوازم عتیقه و آنتیک تبدیل کنید. در سبک کلاسیک پتینه اغلب از رنگ‌هایی کلاسیک و سنگین مانند آبی درباری به همراه ورق‌های طلا، مس، برنج و برنز استفاده می‌کنند.

سایر روش‌های پتینه کاری کلاسیک روی دیوار به شرح زیر هستند:

  • خلق نقوش آجری با استفاده از رنگ روی دیوار
  • استفاده از ورق طلایی بدون رنگ
  • نقش و نگارهای فرشته و گل و بوته
  • به‌کارگیری سطوح برجسته با نمای سنگ در فضای داخلی
  • ایجاد بافت بر روی دیوار
  • استفاده از طرح چوب با رنگ
  • ترک‌خوردگی همراه با رنگ

در پتینه کاری مدرن از افکت‌ های جذاب و متفاوتی استفاده می‌شود

در پتینه کاری مدرن طرح‌های جدید با استفاده از روش‌های پتینه‌کاری ترکیب می‌شود. لازم به ذکر است که این سبک از پتینه کاری بر روی دیوار محدود به رنگ یا طرح خاصی نیست و شما می‌توانید آن را روی سطوح مختلفی مانند دیوار گچی، کاغذ دیواری، دیوار رنگ شده و یا حتی وسایل چوبی اجرا کنید.

مزایای هنر پتینه در دکوراسیون داخلی

مهم‌ترین مزایای پتینه کاری روی دیوار

هنر جذاب پتینه‌ تغییراتی خاص را در محیط خلق می‌کند. از طرفی دیگر سبک کاری این هنر نوستالژیک قابلیت اجرا با استفاده از انواع ابزارها و تکنیک‌ها را دارد. پتینه‌کاری می‌تواند در انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد و جلوه خاصی به فضا ببخشد.

از جمله مزایای پتینه‌ دیوار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شستشوی آسان
  • امکان اجرا بر روی سطوح مختلف
  • زیباتر بودن نسبت به رنگ‌های معمولی
  • طیف وسیع رنگ‌ها
  • قابلیت پوشش‌دهی بالا
  • ترمیم و بازسازی آسان
  • ماندگاری بالاتر در مقایسه با رنگ‌های معمولی
  • از بین بردن ترک‌های موجود در دیوار
  • اجرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • هزینه مقرون‌به‌صرفه برای زیبایی و مرمت

از چه تکنیک‌هایی برای پتینه دیوار استفاده می‌شود؟

اولین تکنیک برای اجرای پتینه کاری روی دیوار، راه راه کردن دیوار است. در این روش ابتدا مرکز دیوار پیدا می‌شود. سپس از بخش وسط دیوار به دو طرف نوارهایی ایجاد و سپس نوار چسب این نوارها جدا می‌شود و مابین این نوارها رنگ‌آمیزی صورت می‌گیرد. نصب این نوارها نیز بستگی به سلیقه شخصی کارفرمایان دارد. از این تکنیک می‌توانید برای دیوار پشت تخت خود استفاده کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که نباید از این سبک برای تمامی دیوارها استفاده کنید.

تکنیک های پتینه روی دیوار

پتینه‌کاری با اسفنج

دومین روش برای اجرای پتینه‌کاری روی دیوارها استفاده از اسفنج است. به کمک این روش می‌توانید طرح‌های دلخواه خود را دیوار پیاده‌سازی کنید. به این منظور باید دیوار را به رنگ دلخواه خود رنگ‌آمیزی کنید. سپس بعد از اینکه دیوار به شکل کامل خشک شد می‌توانید با استفاده از یک اسفنج آغشته شده به سایر رنگ‌ها، به طور ضربه‌ای و در فواصل مناسب به دیوار ضربه وارد کنید. مزیت این روش در این است که اسفنج به علت شکل ظاهری که دارد می‌تواند جلوه‌ای خاص و متفاوت به دیوار ببخشد. شما می توانید راهنمای کامل این تکنیک را در مقاله آموزش پتینه کاری با اسفنج مشاهده کنید.

پتینه‌کاری با پارچه

سومین روش رایج برای پتینه کاری روی دیوار، استفاده از پارچه است. به این منظور ابتدا باید تعدادی پارچه را آماده کرده و سپس در هر نوبت یکی از آن‌ها را به طور دلخواه مانند حالت طنابی مچاله کنید. سپس باید آن را آغشته به رنگ کرده و به حالت ضربه‌ای روی دیوار بزنید.

پتینه کاری روی دیوار با استفاده از رنگ‌برداری

در این مدل از پتینه‌کاری، دقیقا مانند سایر روش‌ها ابتدا سطح مورد نظر نظافت و سپس آماده می‌شود. در مرحله بعد با استفاده از یک قلم مو، رنگ رقیق روی سطح مورد نظر مانند سقف یا دیوار زده می‌شود. در این زمان و پیش از اینکه رنگ خشک شود، باید رنگ‌های اضافه را به کمک یک پاچه و به شکل مچاله‌ای بردارید. در این روش نیز ظاهر سطح شکل مچاله‌ای به خود می‌گیرد.

پتینه کاری با خمیر تکسچر

خمیر مورد استفاده در پتینه کاری، خمیر تکسچر نام دارد. این خمیر انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. پتینه‌کاری به کمک خمیر باید توسط یک شخص هنرمندی که در این زمینه تجربه لازم را دارد انجام شود زیر استفاده از خمیر و ایجاد طرح‌ها و اشکال جذاب و خلاقانه با استفاده از پتینه‌کاری مقداری مشکل است و نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. از طرفی در مقایسه با سایر خمیرهای ساختمان، این خمیر دیرتر خشک می‌شود. به همین دلیل نیز هنرمند فرصت بیشتری برای کار بر روی طرح مورد نظر دارد.

پتینه‌کاری روی دیوار با بتونه

در هنر پتینه‌ کاری، بتونه روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار بتونه‌های مخصوص پتینه ‌کاری رزینی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت آن شده است. به طور کلی بتونه‌های روغنی در مقایسه با سایر بتونه‌های موجود، قیمت پایین‌تری دارند. البته ذکر این نکته نیز ضروری می‌باشد که برای استفاده از بتونه‌های روغنی پتینه ‌کاری، سطح موردنظر باید کاملا زیرسازی و حفره‌گیری شود. علاوه‌ بر آن، پیش از بتونه‌‌کاری سطح موردنظر باید کاملا از هر نوع آلودگی یا گرد و غبار پاک شود.

پتینه‌کاری را چه افرادی انجام می‌دهند؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، پتینه‌کاری از تکنیک‌های نقاشی ساختمان به شمار می‌آید. به همین خاطر نیز بسیاری از شرکت‌های ساختمانی که انواع خدمات نقاشی ساختمانی را ارئه می‌کنند، خدمات پتینه کاری را نیز ارائه می‌دهند. در نتیحه پتینه‌کارها همان نقاشان ساختمانی هستند که بر روی تکنیک‌های پتینه کاری مسلط هستند. اگر به این هنر علاقمند هستید و همچنین به دنبال منبعی برای کسب درآمد و هستید، پیشنهاد می کنیم دوره های آموزش پتینه را با اساتید حرفه ای در رنگ و ابزار بگذرانید و علاوه بر دریافت مدرک فنی حرفه ای، از تجارب با ارزش این مجموعه در حوزه رنگ و پتینه کاری بهرمند شوید.

در پتینه کاری دیوار باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مهم‌ترین نکته در صورت انتخاب تکنیک پتینه‌ کاری دیوار با توجه به دکوراسیون داخلی مورد نظر شما این است که در ابتدا چندین و چند نمونه کار پتینه را مشاهده بفرمایید. نکته بعدی این است که در انتخاب نوع و طرح پتینه به هیچ عنوان عجله نداشته باشید. از طرفی باید به هماهنگی نوع پتینه روی دیوار و آیتم‌های دکوراسیون منزل یا محل کار حتما توجه داشته باشید تا فضا نامنظم به نظر نرسد.

نکته پایانی هم برای زمانی است که شما قصد استفاده از شابلون و اسپری برای رنگ کردن دیوار را دارید. برای اجرای تمیز این کار دقت داشته باشید که تا زمانی که اسپری کردن کامل تمام نشده هرگز شابلون را جابه جا نکنید و آن را روی دیوار نکشید.

پتینه دیوار

پتینه کاری هنری ظریف است که جذابیت خیره‌‌کننده‌ای دارد

در بسیاری از موارد، سبک‌های مدرن و کلاسیک پتینه‌کاری با یکدیگر تلفیق می‌شوند که می‌توان گفت بدون اغراق، نتیجه نهایی منحصر‌به‌فرد خواهد بود. در کنار جلوه زیبای این هنر شما می‌توانید با استفاده از پتینه، تمامی ناهمواری‌ها و امواج موجود بر روی سطوح دیوار را از محدوده دید ناظران خارج کنید. اگر دیوارهایی کدر، تیره یا پوسته پوسته دارید، بهترین گزینه برای شما پتینه‌کاری است.

فیلم پتینه کاری روی دیوار

در قسمت زیر فیلمی از آموزش پتینه کاری روی دیوار را مشاهده می کنید، هر چند این فیلم بخشی از دوره حرفه ای ما نیست اما یکی از تکنیک های زیبا و منحصر بفرد را در آن به نمایش گذاشته ایم.

سوالات متداول

مدل‌های رایج پتینه‌کاری دیوار کدام موارد هستند؟

از جمله این موارد می‌توانیم به طرح چوب، طرح ترک، آجر، طرح سنگ، بتن، طرح کاهگل، طرح فرشته، سنگ مرم، چرم، ابر و باد، گل و پتینه موتیف که ترکیبی از طلاکاری است اشاره کرد. در این بین پتینه طرح سنگ نما و ورق طلا از محبوب‌ترین‌ها هستند.

هزینه اجرای پتینه‌کاری به چه عواملی بستگی دارد؟

به دلیل اینکه نرخ پتینه‌کاری ساختمان مقداری بالا است، معمولا بخشی از دیوارهای خانه را به این کار اختصاص می‌دهند. به طور کلی طرح مورد نظر کارفرما و متراژ فضا از جمله فاکتورهای تاثیرگذار بر قیکت پتینه‌ کاری روی دیوار هستند.

مهم‌ترین مزیت‌های اجرای پتینه روی دیوار کدام موارد هستند؟

قابل شستشو بودن، امکان اجرا بر روی تمامی سطوح، پوشش‌دهی بالا و ترمیم و بازسازی سریع و آسان از جمله مهم‌ترین مزیت‌های اجرای پتینه روی دیوار به شمار می‌آیند.

در این مطلب از آکادمی رنگ و ابزار به معرفی پتینه کاری روی دیوار پرداختیم. روش های مختلف اجرای این هنر زیبا روی دیوارها را بررسی کردیم، از مزیت های این تکنیک زیباسازی

صحبت کردیم و در آخر فیلمی از نحوه اجرای پتینه روی دیوار در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم این مطلب از سری آموزش های ما مورد پسند شما سروران قرار گرفته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوای محافظت شده !!