پتینه کار کیست؟

پتینه کار کیست؟ | معرفی هنر ارزنده پتینه‌کاری و مهارت‌های پتینه‌کاران

هنر کهنه‌نمایی برای افزایش زیبایی با هنرنمایی پتینه‌کاران

پتینه کاری هنر ایجاد حالت های سه بعدی، مات و اشکال دیگر روی سنگ، دیوار و سفال به حالت قدیمی توسط پتینه‌کاران و با استفاده از رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف است. استفاده از این هنر می‌تواند رنگ و لعاب خاصی به فضای منزل یا محیط کار ببخشد. پتینه‌کاری هنری خلاقانه است که می‌توان با شناخت و استفاده‌های مختلف از رنگ‌ها در آن، شکل و رنگ جدیدی را به وجود آورد. همچنین با این هنر می‎توان تقابل زیبایی از سنت و مدرنیته را به بیننده القا کرد. در این مطلب از آکادمی رنگ و ابزار، به این سوال پاسخ می‌دهیم که پتینه کار کیست و برای یادگیری پتینه‌کاری چه مهارت‌هایی را باید بیاموزیم.

پتینه کار کیست

پتینه کار کیست و پتینه کاری چگونه انجام می‌شود؟

پیش از این که به پایخ این سوال بپردازیم که پتینه کار کیست، ابتدا باید هنر پتینه را تعریف کنیم. واژه پتینه (Patina) در واقع به لایه‌ای نازک که بر روی سطوحی چون سنگ، مس، مفرغ و دیگر فلزات و یا حتی اثاثیه از جنس چوب ایجاد می‌کنند که حالت کهنگی به آن القا می‌کند، گفته می‌شود. همچنین تعریف دیگری از پتینه وجود دارد که این گونه بیان می‌کند که هر گونه رنگ و طرحی که بر روی اشیای قدیمی در اثر گذر زمان و در کنار آن عواملی چون رطوبت، اکسیداسیون و دیگر عوامل طبیعی به وجود آمده است، پتینه نام دارد. با علاقه‌ای که مردم به اشیای قدیمی و حالت فرسوده آن‌ها از خود نشان دادند، گروه عظیمی از هنرمندان به فکر خلق این هنر بر روی اشیای طرح قدیمی، زنگار آورده، کهنه و پوسیده افتادند.

پتینه کاری توسط موادی از قبیل رنگ، چسب و ابزارهای مختلفی بر روی سطوح متفاوت چون ظروف، مبلمان حتی دیوارها و ستون‌ها صورت می‌گیرد. ایجاد یک طرح پتینه خوب، نیازمند فردی ماهر و بااستعداد است. در کنار آن باید از مواد مرغوب نیز استفاده شود تا ظاهر کار جذاب و گیرا و در عین حال کاربردی باشد. در این زمینه، پتینه کاران یا متخصصانی وجود دارند که با آموزش و یادگیری مهارت لازم برای این کار را به دست آورده‌اند. این افراد در زمینه تزیینات داخلی مشغول به فعالیت هستند.  

مهارت‌های لازم برای یک پتینه کار حرفه‌ای

در کنار پاسخ به این سوال که پتینه کار کیست باید گفت که پتینه کار حرفه‌ای برای ورود به این حرفه جذاب باید مهارت‌های اولیه در هنرهای تجسمی مانند نقاشی، استفاده از رنگ و شناخت متریال‌ها و مواد را به خوبی یاد بگیرد. همچنین یک پتینه کار حرفه‌ای باید دارای مدرک معتبر در زمینه پتینه کاری از آموزشگاه‌های معتبر نیز باشد. در صورتی که فرد این هنر را به شکل خود آموز یا به شکل تجربی در کنار استادی آموخته باشد، باید تاییده‌ای از استاد به همراه داشته باشد.

مهارت های پتینه کاری

فرد پتینه کار باید صلاحیت لازم برای انجام پروژه‌های طراحی داخلی مانند پتینه کاری، نقاشی و نورپردازی را داشته باشد. پتینه کار حرفه‌ای همانند سایر هنرها و مشاغل باید علاوه بر داشتن علم، استعداد، ذوق هنری و مهارت لازم در انجام کارها، باید خوش برخورد و خوش قول نیز باشد. پتینه کار همچنین باید طرح را بر اساس سلیقه مشتری به اتمام برساند. همچنین او باید تمامی تلاش و تخصص خود را در راه بهتر شدن کار خود برای ارائه به مشتری جلو ببرد.

پتینه کار حرفه‌ای کیست و چه مواردی را در هنگام کار باید رعایت کند؟

وقتی صحبت از این می‌شود که پتینه کار کیست، پایبندی به قرارداد و مفاد آن و کاربلد بودن، در حرفه‌ای و زبانزد بودن یک پتینه کار ماهر حرف اول را می‌زند. یک پتینه کار حرفه‌ای و با دقت، باید در تمامی مراحل کار از متریال قید شده در قرار داد با همان کیفیت استفاده کند. در صورت هرگونه مغایرت و اعمال تغییرات در کار، پتینه کار حرفه‌ای باید به کارفرما یا مهندس ناظر تمامی آن‌ها را اطلاع دهد. یک پتینه کار حرفه‌ای با خوش قولی خود، باید کار را در مدت زمان ذکر شده در قرارداد به کار فرما به صورت تکمیل شده تحویل دهد. این نکته نیز حائز اهمیت است که یک پتینه کار حرفه‌ای با ارائه ضمانت نامه‌ای به کار فرما، کیفیت و اعتبار کار خود را تضمین کند.

چگونه می‌توان یک پتینه کار حرفه‌ای انتخاب کرد؟

 اکثر افراد برای یافتن یک پتینه کار حرفه‌ای امکان دارد که دچار سردرگمی شوند. اما در این بین راه‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان یک پتینه کار حرفه‌ای را شناسایی کرد. یک پتینه کار با مهارت و متخصص با خوش برخوردی، ظاهری مرتب و موجه و خوش صحبتی مشتری را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین یک پتینه کار حرفه‌ای با ارائه کاتالوگ نمونه کارهای مختص به خود، معرفی مواد و متریال مورد استفاده در حین کار و معرفی مشتریان رضایتمند، مشتری را از بابت مهارت خود آگاه می‌سازد.

چرا از پتینه کاری برای تغییر دکوراسیون استفاده کنیم؟

خانم‌ها معمولا بیشتر از سایر دیگر افراد خانواده‌ها به دکوراسیون منزل اهمیت می‌دهند و در پی ایجاد تغییرات مثبت بر دکوراسیون منازل خود هستند. در نتیجه در بعضی مواقع امکان دارد که رنگ یک دست دیوارها از نظر خانم خانه کسل‌کننده به نظر بیاید. به همین جهت برای عوض کردن این محیط بی‌روح و خسته‌کننده، هنر پتینه کاری تاثیر به‌سزایی دارد.

هنر پتینه کاری لزوما به معنی شلوغ کردن محیط با استفاده از نقوش و طرح‌های مختلف نیست. بلکه هنگامی که پرسیده می‌شود که پتینه کار کیست باید گفت که پتینه کار با ایجاد قسمت‌هایی برجسته بر روی رنگ دیوارها، فضای بی‌روح محیط را به یک فضای جذاب و چشمگیر تبدیل می‌کند. در نتیجه هنر پتینه کاری در جهت ایجاد یک تغییر و تحول مثبت برای تغییر دکوراسیون قدم برمی‌دارد که نظافت آن نیز به سهولت انجام می‌شود. همچنین از بزرگ‌ترین مزایای هنر پتینه، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار پایین، یک فضای بی‌روح را به یک فضای گرم و پر از انرژی تبدیل کنید.

هزینه پتینه کاری چقدر است؟

در واقع پتینه کاری بر روی فضاهایی چون دیوار و یا سقف صورت می‌گیرد. از این رو، هزینه دقیق آن به میزان متراژ و مساحت سطوحی که کار بر روی آن اجرا می‌شود، بستگی دارد. پتینه کار با توجه به متریال مورد استفاده و متراژ محیط و همچنین میزان دستمزد متعارف، قیمت کار خود را تعیین می‌کند.

هزینه های پتینه کاری

دریافت آموزش‌های پتینه کاری و تهیه متریال این هنر از رنگ و ابزار

در این مطلب به پاسخ این سوال پرداختیم که پتینه کار کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد. اگر شما هم به هنر خاص و زیبای پتینه کاری علاقه‌ دارید می‌توانید برای یادگیری و آموزش‌ پتینه کاری به صورت تخصصی و حرفه ای به وبسایت آکادمی رنگ و ابزار مراجعه کنید. مجموعه ما همچنین یک فروشگاه آنلاین برای خرید رنگ و ابزار نقاشی ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به آن، تمامی محصولات مورد نیاز خود برای هنر پتینه کاری را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوای محافظت شده !!