پتینه کلاسیک یا مدرن | کدام سبک را برای طراحی دکوراسیون انتخاب کنیم؟

پتینه کلاسیک یا مدرن | کدام سبک را برای طراحی دکوراسیون انتخاب کنیم؟

پتینه کلاسیک یا مدرن؛ انتخابی سرنوشت‌ساز برای دکوراسیون داخلی

پتینه‌کاری یکی از محبوب‌ترین روش‌ها به منظور طراحی دکوراسیون منزل است. معمولا از پتینه کاری دیوار، سقف و ستون در بخش‌های مختلفی از منزل مانند اتاق پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و یا اماکن عمومی و تجاری استفاده می‌شود. زمانی که شخصی تصمیم به پتینه‌کاری برای بخش‌هایی از منزل خود می‌گیرد باید سبک پتینه‌کاری را هم انتخاب کند. همانطور که در آموزش پتینه گفته شد دو سبک مدرن و کلاسیک پتینه‌کاری در میان طراحان داخلی بسیار محبوب هستند. در این مطلب از آکادمی رنگ و ابزار ضمن معرفی پتینه‌کاری، نکاتی در رابطه با انتخاب پتینه کلاسیک یا مدرن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پتینه کلاسیک یا مدرن ؟

 

پتینه‌کاری دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از اینکه به مقایسه میان پتینه کلاسیک و یا مدرن بپردازیم ابتدا لازم است تا با این هنر و ویژگی‌های آن به خوبی آشنا شویم. پتینه از واژه ایتالیایی Patina گرفته شده است که به معنای ( رسوب کردن و از رنگ و رو رفتن سطوح) است. این هنر که امروزه از آن در بافت فرش، صنعت نساجی و مهم‌تر از همه طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها استفاده می‎‌شود برگرفته از این مفهوم است.

پتینه‌کاری دکوراسیون را از یکنواختی خارج می‌کند

به طور کلی آنچه که افراد را ترغیب به اجرای پتینه‌کاری فضای داخلی می‌کند، رها شدن از فضای یکنواخت است. این هنر با توجه به استفاده از طیف گسترده‎ رنگ‌ها، بافت‌ها و اشکال مختلف می‌تواند هر دیوار ساده‌ای را از اساس تغییر بدهد. از منظری دیگری با انجام پتینه می‌توان از عمر طولانی دیوار مطمئن بود. در صورتی هم که در طول زمان پتینه‌کاری دچار مشکل شود، به راحتی می‌توانیم بخش مورد نظر را ترمیم کنیم.

کدام نوع از پتینه را انتخاب کنیم؟ کلاسیک یا مدرن

 

پتینه‌کاری ماندگاری بالایی دارد

از طرفی این پوشش در مقایسه با سایر متریال‌هایی که برای پوشش دیوار در نظر گرفته می‌شوند، معمولا دیرتر کثیف می‌شود و میزان گرد و غبار کمتری هم بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر می‌باشد که عمده تکنیک‌های پتینه‌کاری به راحتی قابل شستشو هستند و در شرایطی هم که به مرور زمان دچار آلودگی و یا کثیفی شوند می‌توان به راحتی آن‌ها را تمیز کرد. نهایتا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اگر بخشی از فضای دیوار و یا سقف دچار ترک شود، پتینه‌کاری راهکاری موثر به منظور پوشاندن ترک‌ها خواهد بود.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد : ورق طلا برای پتینه کاری

پتینه کلاسیک را انتخاب کنیم یا مدرن؟

پتینه در یک طبقه‌بندی کلی به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌شود. در پتنیه‌کاری کلاسیک، به نمای داخلی ساختمان در اغلب موارد جلوه‌ای قدیمی داده می‌شود. در گذشته از روش‌های سنتی پتینه که سبک کلاسیک هم یکی از آن‌ها است بیشتر استفاده می‌شد.

پتیه کاری مدرن بهتر است یا کلاسیک؟

در پتینه‌کاری کلاسیک که به پتینه فویل طلا هم شهرت دارد، از خمیر مخصوص پتینه استفاده می‌شود و غالبا از رنگ‌های طلایی برای دیزاین استفاده می‌کنند. نوع دیگری از پتینه کلاسیک هم وجود دارد که در آن می‌توان نقش آجر، ترک روی سطح و یا حتی آجر را اجرا کرد که با در نظر گرفتن دکوراسیون و طراحی داخلی خانه طرفداران مخصوص به خود دارد. با استفاده از پتینه کلاسیک می‌توانید به بخشی از منزل و یا مبلمان حال و هوایی کلاسیک بدهید. برای انجام این کار از روغن‌های مخصوصی تحت عنوان Shapan استفاده می‌کنند که بر روی سطح قرار داده می‌شود.

پتینه کلاسیک بسیار زیبا است اما به هزینه و زمان زیادی برای اجرا نیاز دارد

در سبک کلاسیک عمدتا از رنگ‌های سنگین و با اتمسفر کلاسیک مانند آبی درباری استفاده می‌شود. در نتیجه این سبک از پتینه هم زمان و هم هزینه زیادی را می‌طلبد. از نظر زیبایی‌شناختی هم باید وقت و هزینه زیادی بر روی سبک کلاسیک صرف کرد. زیرا به لحاظ زیبایی‌شناسی باید دقت داشت که در چه فضایی و چه سبک معماری از این سبک پتنیه استفاده می‌شود. چرا که همخوانی با محیط اطراف یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زیبایی‌شناختی پتینه به سبک کلاسیک است.

سبک مدرن پتینه پتانسیل بالایی برای اجرای طرح‌های مختلف دارد

در این قسمت از بحث انتخاب پتینه کلاسیک یا مدرن نوبت به معرفی سبک مدرن پتینه‌کاری می‌رسد. در پتینه‌کاری مدرن عناصری مانند پوشش ابر، باد و یا طرح فرشته و آسمان وجود دارد که با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های نقاشی، طرح چوب و یا پوشش نقره را می‌توان بر روی سطح قرار داد. اصولا برای کارهای پتینه مدرن بر روی سطوحی مانند کاغذ دیواری، گچ و یا سطوحی که قبلا رنگ‌آمیزی شده‌اند هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و به راحتی قابل اجرا است.

کدام نوع از پتینه مناسب تر است؟

سرعت انجام کار در پتینه مدرن بیشتر است و از طرفی حین اجرای پروژه‌های پتینه‌کاری مدرن بوی نامطبوعی هم در فضا منتشر نمی‌شود. اگر بخواهیم از نظر اجرای طرح‌های مختلف پتینه‌کاری مدرن را بررسی کنیم باید بگوییم که این سبک خود را به رنگ و یا طرح خاصی محدود نمی‌کند و می‌توان آن را بر روی سطوح مختلف از شیشه گرفته تا چوب به راحتی اجرا کرد.

سبک مدرن پتینه طیف گسترده‌ای از سلایق را پوشش می‌دهد

اگر بخواهیم از نظر زیبایی‌شناسی هم به مقوله انتخاب میان پتینه کلاسیک یا مدرن نگاه کنیم باید بگوییم که سبک مدرن پتینه طیف بسیار گسترده‌ای از سلایق را پوشش می‌دهد و با توجه به معماری‌هایی که امروز در صنعت ساختمان‌سازی کشورمان رونق پیدا کرده است می‌توان گفت که پتینه‌کاری مدرن انتخابی توجیه‌پذیرتر به شمار می‌آید. به همین دلیل با بررسی تفاوت های پتنیه کلاسیک و مدرن می‌توان به این نتیجه رسید که پتینه مدرن گزینه به مراتب مناسب‌تری در مقایسه با پتینه کلاسیک است.

پتینه مدرن؛ بهترین راهکار برای تغییر اساسی دکوراسیون داخلی منزل

در مقایسه میان پتینه کلاسیک یا مدرن دیدیم که سبک مدرن گزینه به مراتب بهتری است. در پتینه‌کاری مدرن طرح‌های جدید با روش‌های پتینه‌کاری ساختمان و کاربرد آن در دکوراسیون منزل ترکیب می‌شود. این تلفیق جذاب تاثیر بالایی بر بیننده دارد و همین موضوع هم باعث شده روزبه‌روز بین افراد بیشتری محبوب می‌شود. از نظر هزینه سبک مدرن به‌صرفه‌تر است. به لحاظ اجرای طرح‌های مختلف هم سبک مدرن پتانسیل بیشتری دارد و در صورتی هم که دچار مشکل شود ترمیم آن به راحتی انجام می‌شود.

آکادمی رنگ و ابزار با توجه به سابقه طولانی خود در زمینه تولید و فروش انواع رنگ‌های ساختمانی، صنعتی و هنری از سال 1398 تصمیم گرفت با توجه به اینکه تمامی ابزار و متریال پتینه را به فروش می‌رساند، دوره صفر تا صد آموزش پتینه را برای علاقه‌مندان برگزار کند. تمامی دوره‌های حضوری و مجازی به صورت تمرین‌محور برگزار می‌شوند و تمامی ابزار و متریال مورد استفاده در کلاس‌های حضوری پتینه به صورت رایگان در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد : درآمد پتینه کاری چقدر است؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: محتوای محافظت شده !!